Foto's [PR]ess Productions

Het blijft een fascinerend gegeven dat Charles en Ray Eames erin slaagden om fineer in twee richtingen te buigen tot vormvast driedimensionaal triplex. En dan te bedenken dat architect Alvar Aalto in de jaren ‘30 niet verder kwam dan het buigen van gelaagd (fineer)hout in een richting. De buigtechniek van Eames kreeg in eerste instantie een andersoortige toepassing dan in meubels: beenspalken voor de Amerikaanse marine.

Low Side Chair 1946

Uiteindelijk brachten de experimenten van het duo deze klassiekers in het meubeldesign voort.

Voor Eames was de beenspalk de opstap om na de Tweede Wereldoorlog stoelen te ontwerpen die tot op de dag van vandaag nog steeds onder de Plywood Group worden aangeboden.

De aanduiding LCM Chair voor het Eames ontwerp uit 1946 verwijst naar Lounge (L) Chair (C) op een metalen (M) buisframe onderstel. Het is de lage variant op zijn hoge Dining Side Chair op een metalen buisframe, de DCM Chair.

5 lagen fineer

De eerste Eames low side chairs stammen uit 1945/1946. Daarin zijn 5 lagen walnootfineer tot de meerlaagse triplexvormdelen gebogen en is het triplex voor zitting en rug blank gelakt. Eerder in 1944 is nog geëxperimenteerd met twee driepoot varianten; 2 poten achter en 1 voor . Of andersom 2 poten voor en 1 achter. Ook met tilt-back achterpoten. Deze haalden de productie niet, maar zijn des te interessanter voor het volgen van het ontwikkelingsproces naar het uiteindelijke ontwerp.

Vitra produceert dit lage (en hoge) model vanaf haar ontstaan in 1957. Als vanouds in walnoot, gepigmenteerd afgewerkt. En nu ook in essen, afgewerkt in een blanke uitvoering, dan wel dekkend zwart waarbij de houtnerf nog enigszins zichtbaar blijft.

Hout, leer, koeienhuid

Vanaf 1969 worden tegen een meerprijs zitting en rug ook met leer of koeienhuid bekleed. Het verchroomde buisframe dat zitting en rugleuning draagt wordt, volgens de laatste modetrends, ook in zwart geleverd.

De bijpassende koffietafel met een aflopend gebogen ronding aan de rand kwam ook uit in 1946. De gebogen rand maakt het slanke tafelblad vormvast. Echter in de praktijk was deze -naar binnen toe- schuin aflopende vorm een bottleneck voor menig koffiekop die half op de tafelrand werd gezet.

Revival

De meeste plywood stoelen met een houten onderstel, die Eames ontwierp in 1946, zijn in berken of essen uitgevoerd. Eames koos voor de LCM en DCM serie met een buisframe onderstel voor andere (luxere) houtsoorten, waaronder walnoot en later palissander. Ze zijn ook bekleed met fabrieksstoffen van o.a. Alexander Girard.

De eerste Eames Plywood Lounge Side Chair is geproduceerd door de Evans Plywood Company in Los Angeles en nadien in Grand Lake. Herman Miller was wereldwijd de distributeur. In 1949 verkocht het Evans-bedrijf het meubelassortiment en zijn alle rechten aan Herman Miller ivergedragen, die daarna de productie overnam. Vanaf 1957 doet Vitra dat voor Europa en het Midden Oosten.

Veel van de multiplexproducten zijn eind jaren '50 uit de mode geraakt en niet meer geproduceerd.

De lage LCM en de hoge DCM bleken tijdloze ontwerpen die nog steeds worden geproduceerd. En op de vintage markt scoren de oude modellen heel goed.

Bronnen
Charles Eames Furniture. From the design collection The Museum of Modern Art New York 1973 ISBN 0-87070-314-5.
Ook als PDF online te bekijken.
Vitra.Eames 1996 ISBN 3-98040-707-1