Het HVI promootte -gesteund door de houtbranche- met name het verantwoord houttoepassen. De doel(groep)gerichte kennisoverdracht richtte zich met name op de professionele bouwwereld. De mondige consument moest nog ontdekt worden.

Eenmaal besmet met het 'houtvirus’ gaf dit mijn journalistieke en PR & Publiciteit activiteiten een fantastische drive.

Just in time: deHOUTjournalist.nl 

DE Houtjournalist is 'alive and kicking' en deHOUTjournalist.nl is het online weblog magazine waarop iedereen zich kan manifesteren; als de expert of houtjournalist.

Hout wordt in al zijn veelzijdigheid en in optima forma gepresenteerd. Met oog voor oogstrelende, geraffineerde, verantwoorde ontwerpen, toepassingen en producten. Ontwerpers en toepassers kunnen onder eigen naam hun passie in hout presenteren, delen en promoten.  

Zelfwerkzaamheid onder een eigen verantwoordelijkheid wordt beloond. Als DE Houtjournalist wil ik met mijn blog Magazine deHOUTjournalist het creatieve denkvermogen en de inventiviteit prikkelen. Wie wil communiceren kan gebruik maken van de beschikbare vormen van interactie: in redactionele en commerciële zin.

In de vorige eeuw was alles print. Internet, de digitale snelweg, e-mail en de Social Media stond in de kinderschoenen.

Hoe anders is de situatie anno 2015. Print is op zijn retour. Interactie via internet, alles wereldwijd digitaal in de cloud, de Social Media, beheerst in ruime mate het privé- en zakenleven. De jonge generaties weten niet beter.

Bill Gates: "Er is geen ontkomen aan!"

Er verandert veel en snel, ook in het medialandschap. Teruglopende resultaten hebben invloed op besteedbare budgetten. De kwantiteit en kwaliteit van de content staat onder druk. De kans is groot dat veel interessante houtzaken de redactionele kolommen in de media niet eens meer halen.

Bij deHOUTjournalist gebeurt niets in print, alles online. Internet biedt ongelimiteerde mogelijkheden als het gaat om hoeveelheid, actualiteit, interactie, support, feed back.... Het weblog magazine deHOUTjournalist kan een eindeloze stroom gestructureerde informatie omvatten. Van belang is vooral hoe de boodschap wordt verpakt, gepresenteerd, de content overzichtelijk wordt opgedeeld en aan elkaar is gelinkt. Een makkelijk toegankelijkheid blijft de bezoekers boeien.  

Actualiteit wordt niet geschuwd. Het creëren en publiceren van content kan nagenoeg at random plaatsvinden, wat niet wegneemt dat de kwaliteit van content onze prioriteit geniet. En wie van hout houdt krijgt op deHOUTjournalist.nl alle ruimte om dit zelf uit te dragen.

Doe-het-zelven in hout? Niks mis mee!

Alles zelf blijven doen is ook niet mijn intentie als DE houtjournalist. Ontwerpers, toepassers, consumenten ….. krijgen volop de gelegenheid om zich onder eigen naam en verantwoordelijkheid redactioneel te manifesteren. Zij leveren zo een bijdrage een het eigen succes en dat van deHOUTjournalist. De spelregels om mee te doen zijn helder en simpel. Bij een geslaagde missie in hout krijg je alle credits en contacten die het oplevert. Onzin wordt direct en vanzelf afgestraft. 

Niet geschoten is altijd mis! 

Wanneer en hoe je daadwerkelijk aan de slag kunt gaan verneem je vanzelf wanneer je deHOUTjournalist blijft volgen.